Inlägget innehåller reklamlänkar till Bodystore och MEDS

Glutamin är en aminosyra som jag i första hand äter för att stötta mage och tarm. Det är även bra för muskeluppbyggnad och det är oftast för musklerna många äter det men jag gör ju ofta saker på mitt eget vis.

Jag kommer att uppdatera det här inlägget löpande med information som jag hittar. Det finns många teorier om alla tillskott och Google är inte alltid vår vän. Filterbubblan gör att vi gärna hittar information som stärker vår teori. Om vi vill lära oss något nytt kan vi inte nöja oss med att bara kolla på information som bara bekräftar det vi tror på.

Personligen tycker jag att en tesked glutamin upplöst i vatten är bra och det känns som om jag får mindre problem med min mage när jag dricker det. Min kost består av relativt mycket protein och det sägs att man kan få ammoniaköverskott om man tränar hårt och äter mycket protein. Nu är hårt kanske att ta i när vi beskriver min träning men jag har inte hittat någon större nackdel med att ta tillskottet.

Jag äter glutamin oftast när magen känns ur form. Det känns som att magen gör mindre ont och det lugnar även när jag råkat äta gluten. Det har varit min räddning i många år. Enligt min lokala hälsokostbutik så tar kroppen upp pulver bäst men jag har även hittat glutamin i tablettform. När man ska resa är pulver som ska lösas upp i vatten lite omständigt och det blir lätt pulver överallt så jag funderar på att komplettera med glutamintabletter

Den jag ätit under många år är Skip L-glutamin. Jag tycker den fungerar bra men jag har inte testat så många andra heller. Bilden lånade jag från Bodystore eftersom min har gamla loggan.

skip-l-glutamin-300-g

Vad är då glutamin? Det korrekta namnet är L-glutamin och det är en aminosyra. Vi behöver aminosyror för att kroppen ska fungera som den ska.. Jag har klippt ihop lite information från trovärdiga källor. Ge mig gärna råd och åsikter! Allt efter skiljelinjen är koperiat.


Aminosyra

Tränar du mycket och hårt så är aminosyror ett viktigt och nödvändigt kosttillskott som påskyndar återhämtningen, stimulerar muskeluppbyggnaden och förhindrar muskelnedbrytning. Den bidrar även till reperation av mänsklig vävnad.

Aminosyror, eller Amino Acids som det även kallas, hjälper kroppen att bygga upp proteinerna i kroppen för att bland annat bygga muskler och stärka immunförsvaret. Tränar du hårt så bryts musklerna ner men proteinerna gör att musklerna byggs upp och blir större och starkare.

L-Glutamin Länkad text nedan är kopierad från MEDS

L-Glutamin är en icke essentiell aminosyra som hjälper kroppen att reglera balansen mellan syra och bas, och är samtidigt bra för tarm och mage. För en person som tränar mycket och således äter mycket protein kan L-Glutamin hjälpa till att hand om det överskott av ammoniak som blir kvar i kroppen.

L-Glutamin är som sagt en icke essentiell aminosyra vilket innebär att det är en aminosyra som kroppen faktiskt producerar en liten mängd av på egen hand. Vid vissa extra situationer som exempelvis banting med ett lågt intag av kalorier eller vid tuff och hård träning kan det resultera i att kroppen inte kan producera tillräckligt med L-Glutamin på egen hand. Då kan det vara bra att addera ett kosttillskott.

Det är viktigt att kroppen har tillräckligt med L-Glutamin i kroppen. Denna aminosyra hjälper immunsystemet att återhämta sig och motverkar att skadliga bakterier sprider sig från tjocktarmen till andra delar av kroppen. L-Glutamin är även bra för magen och tarmen och bidrar till en frisk tarmflora, och har en läkande effekt på en irriterad tarm.