Probiotika blir allt mer i ropet och som allt trendigt så debatteras det flitigt och många har åsikter. Jag är ingen expert men nördig och gillar att samla in fakta. Här kan du läsa lite om olika fakta jag hittat. Källor hittar du längst ner på sidan.

I korthet är probiotika goda bakterier som är bra för oss. Många tror att alla bakterier är onda men det är de inte. De behövs för att vi ska fungera och må bra. Probiotika definieras som “levande mikroorganismer som när de ges i tillräckliga mängder ger hälsofördelar hos den som intar dem” (WHO 2002). Enligt Europeiska  myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) finns det inga godkända hälsopåståenden för probiotika så allt är påståenden utan vetenskaplig grund enligt dem. Jag tror på probiotika och många håller med mig men kom ändå ihåg att allt här är teorier och inte fakta. Även om det betraktas som teorier kan det ha nytta men var och en får själv bedöma. Du hittar probiotika i mat som yoghurt och surkål. Som med allt som visar hälsofördelar så finns det självklart även i form av kosttillskott av varierande kvalitet och funktion.

I vår hud finns det en bakterieflora som är som en skog. Den kallas för mikrobiom och ska helst vara i god balans annars får vi hudproblem. Probiotikan i vårt mikrobiom bidrar till att vår hud mår bra. Den behöver näring och det får den från prebiotika. När du använder probiotika och prebiotika i hudvården vårdar du de bra bakterierna. Dessutom minskar du tillväxten av skadliga bakterier. Huden är också vårt största organ och skyddar oss från mycket. Det kan definitivt vara till hälsonytta att se till att ha en stark frisk hud så du inte släpper in onda bakterier i din kropp. Förutom att skydda vår hud från bakterier så finns det även studier på att probiotika kan binda fukt vilket ger en snyggare hud!!! Probiotika kan även balansera upp hudens PH-värde och det ger också en sund vacker hud men framförallt används det för att stärka hudbarriären.


För att tarmfloran ska fungera behöver den probiotika. Vår tarmflora påverkas av allt vi gör.

  • Överdriven hygien kan skada balansen. Rätt dumt under en pandemi när alla måste hålla extremt god hygien. Jag har inte hittat något som tyder på att probiotika skadar som balans för vårt spritande och handtvättande.
  • Stress och sömnbrist gynnar de onda bakterierna
  • Antibiotika dödar de flesta bakterierna utan att skilja på goda och onda.
  • Dålig kost som snabbmat, kaffe, alkohol och halvfabrikat skadar tarmfloran
  • Hård träning, ironiskt eftersom träning generellt är bra för båda tarm, kropp och knopp men på elitnivå skadas microbiotan och immunförsvaret sätts ner.

Om man säger att en produkt innehåller probiotika så är det väldigt diffust eftersom det finns så många olika stammar som gör olika saker. Det är lite som att försöka beskriva sin partner som en människa utan att precisera något mer. De flesta stammarna av probiotika kommer från mjölksyra. De skyddar oss från de onda bakterierna, hjälper oss att ta upp näring och kan även påverka vårt psykiska mående. Om du jagar en speciell funktion så kolla alltid upp stammen av probiotika och se efter om den är till för just det du söker. Kolla även upp hur mycket du behöver av den för att få effekt.

Proviva är rätt känt just för sina goda bakterier men vad jag hört är det inte så mycket probiotika i en liter och en rätt smal stam av probiotika så om du gillar smaken så drick den men räkna inte med hälsofördelar av det. Det enklaste tipset jag hört om att få i sig dagsbehovet av Probiotika är att äta en matsked opastöriserad surkål eller kimchi varje dag. Jag brukar också äta syrade rödbetor. Som med allt jag skriver får du kolla upp själv om det är bra men jag mår bra av det. Surkål från skafferihyllan är pastöriserad och de goda bakterierna är dödade så den kan du äta om du gillar smaken men du kommer inte få några hälsofördelar av den.


Information hämtad från dessa källor men har tolkats av mig

BioGaia https://www.biogaia.se

Kicks

Dr Sannas