Inlägget är inte medicinsk rådgivning

När jag skrev om Gilda Liljeblad Fortifying Barrier CreamInstagram så uppstod en intressant diskussion. Vad gör man när krämer inte hjälper? Ibland gör man behandlingar och köper krämer men man får ändå inte de resultat man vill ha. I det här fallet handlade det om torrhet vid käklinjen och det vet jag att många lider av. Jag är ingen hudterapeut men har erfarenhet av hudproblem och är nördig och vill alltid veta varför det blir som det blir. Nu tycker jag dessutom inte om att människor ska lida i onödan så jag taggade Gilda Liljeblad i konversationen för att få tips från proffs.

Nu får ni komma ihåg att även om jag är nördig och försöker hitta alla fakta så är jag inte ett proffs och kost är vår tids religion. Åsikter om hur mycket kost kan påverka varierar och vissa teorier är inte ens läkare överens om. Jag har helt enkelt sammanställt lite råd och förenklat språket så det blir enklare att ta in informationen. När det gäller torrhet på huden brukar en peeling och bra krämer lösa många problem. Kosten ser man över när bra produkter inte hjälper. Om problemet ligger på ytan så räcker krämer men om problemet kommer från brister i kosten behöver du se över din kost. Tillskott boostar men ersätter aldrig en varierad näringsrik kost.

Annons

Innan man börjar med tillskott så tycker jag det är klokt att se över sin kost. Omega 3 behövs för att kroppen ska fungera bra. Vanligaste källorna till Omega 3 i kosten är rapsolja, valnötter och fet fisk. Tänk alltså igenom om du äter sån mat ofta, i såna fall behöver du nog inte tillskott. För att få i dig dagsbehovet behöver du äta 2 matskedar rapsolja eller en bit lax per dag. Om olja låter äckligt är min lösning att äta oljan som aioli eller majonäs som du lagar själv så du får bra kvalitet på oljan. Självklart ska misstänkta större brister utredas av läkare men nu håller vi oss snarare i området optimera hälsa än att åtgärda sjukdomar.

Fettsyror fungerar som smörjmedel för huden inifrån. Tidigare kostråds fettskräck har gjort att många äter för lite fett i sin kost och då får inte huden tillräckligt. Huden ligger oftast längst ner i näringskedjan och får nöja sig med det som blir över när de viktigare organen fått sitt. Intag av Omega 3 har visat sig vara bra för hud, leder och kan även dämpa depression. Nu är kosten aldrig en snabb lösning och räkna med att det kan ta ca 8 veckor innan du märker någon skillnad men de flesta märker skillnad om de haft problem med torr hud.

Annons
  • ALA Alfa Linolen Syra – finns i gröna bladväxter, kiwi, linfrö-, raps-, valnöt-, hampa-, och solrosolja. Kroppen tillverkar en liten mängd DHA och EPA av ALAsyra. Det finns även att köpa färdigbildat som kosttillskott.
  • DHA /EPA – finns i fisk och skaldjur

Om man inte äter fisk så finns det algolja som ger samma effekt men det kan bli dyrt därför brukar tillskott vara enklast.

Annons

Kom ihåg att även A-vitamin behövs inifrån. På hudytan gissar jag att ni redan kan alla fördelar med A-vitamin och kan ni inte det så ber jag er googla Retinol. A-vitamin är viktigt även på insidan för att slemhinnor ska fungera bra och är en antioxidant som ger en vacker hud. Brister är ovanligt men ett symptom på brist är bland annat torr och irriterad hud. Rökare bör undvika a-vitamin då det finns tecken på att det kan öka risken för lungcancer.

Det ironiska med A-vitamin är att du kan överdosera det. Vissa vitaminer kissar du ut om du äter för mycket, det gäller inte a-vitamin. Tecken på överdosering är: fjällande hud, klåda och huvudvärk. Var alltså försiktig med tillskott

Naturliga källor till a-vitamin är lever, nypon, morot och maskrosblad

Källor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Omega-3-fettsyror, https://www.med24.se/a-vitamin-hudens-oegonens-och-slemhinnornas-vitamin