Jag tycker om att åka tåg. Man kan ta med datorn och jobba eller bara luta sig tillbaka och njuta av livet. De flesta gångerna kommer man fram i nästan rätt tid även om jag liksom de flesta gärna lägger till lite bufferttid för att vara säker på att komma fram i tid.

Annons

Igår var en sån där dag då inget gick som det skulle. Jag skulle bleka tänderna när jag ändå var i Stockholm och sedan fortsätta hem med tåg. Jag är ju allergisk mot en massa så jag var glad att hitta ett tåg då jag skulle komma hem 19 så jag visste att det skulle gå att äta middag hemma om det inte fanns mat efter vägen hem. Han som skulle bleka mina tänder var tidig så vi var klar tidigare än beräknat. Jag skuttade glatt till tunnelbanan och vidare till pendeltåget. Biljetterna hem var en mix av 3 olika tåg med start på T-centralen med pendeltåg och byte i Uppsala. Alla biljetter gällde under dagen så jag tänkte att jag åker tidigare till Uppsala och om bytena flyter kan jag komma hem tidigare och annars var planen att kolla lite på Uppsala eller Gävle. När vi nådde Upplands Väsby sprack den drömmen. Tåget stod stilla och väntade på grönt en bra stund. Till slut ropade de ut att det blir buss till Märsta men ingen info om att åka till Uppsala. Efter ett tag fick vi besked att det blir ersättningsbuss för alla. Kaoset var chockerande. Hundratals människor som trängdes i isvindar och ingen information om något. Vilken buss som gick vart visste ingen. När det väl kom en buss var det upploppsstämining och den vart överfylld på nolltid. Jag tänkte att vi bor i Sverige och det är 2024 så det finns ju säkert beredskap för hur de löser såna här problem. Haha vilken optimist jag är, det kom ingen buss på en rejäl stund. Jag började frysa rejält vid det laget och insåg att resten av mina tågbiljetter är förbrukade. I brist på vettig sysselsättning i de galna köerna ringde jag SJ som jag bokat resan med och de hänvisade kallt till SL eftersom problemet var orsakat av dem. Jag ringde SL som sa att de kan inte boka SJ biljetter men lovade att de ersatte taxi om jag kunde lägga ut. Nu har jag som tur är möjlighet att ligga ute med de pengarna men många kan inte undvara 1000-1500kr i flera veckor. Nu vill jag alltid tro att vi bor i ett välorganiserat land så jag väntade en stund till och tänkte att det kommer snart några trafiksäkra bussar och det kostar ju SL mycket att ersätta taxi. Yes, även i kyla och oklart om jag själv kommer hem tänker jag som en sann ekonom….

Vid det laget var det i alla fall väktare på plats som försökte reda ut kaoset vid bussarna. Droppen var när det kommer en till buss och den vart lika överfull som de andra. Folk satt i knä och var tätt packade i gångarna. Att bege sig ut på motorväg utan bilbälte i en sån buss kändes lite väl riskabelt så jag pratade med en trevlig kvinna som delade min åsikt om att det där är livsfarligt så vi delade en taxi. Vi hittade två till som delade med oss till Uppsala så vi var så ansvarsfulla som det är möjligt med skattebetalarnas pengar. I taxin fick jag tag i SJ som helt plötsligt kunde boka om mina biljetter så jag kom hem.

I Uppsala måste jag ha glömt bort att kaoset var ju orsakat av det som hände vid Arlanda och tänkte att med en otrolig tur kan jag hinna på tåget 17:38 även om jag hade biljetter till ett tåg som skulle gå 19. När jag ställde mig på perongen så stod det bara invänta tid… Jag kollade då en gång till på tavlorna och såg att tåg som skulle gått runt 13 fortfarande inte gått. Uppsala är en fin stad men stationen är inte ett trevligt ställe att hänga på. Det fanns inga tavlor med avgångstider som gick att se från caféerna och sushistället hänvisade till sin hemsida när jag frågade om det fanns något utan mjölk och gluten… Min lunch vart en macka på tunnelbanan vid 13-tiden så jag var rätt hungrig vid det laget. Eftersom tiderna kan ändras när som helst var det inte ett alternativ att ta en sväng in till Uppsala eller hitta på något annat än att hålla koll på alla ändringar. 18:40 skulle det komma ett tåg och vid det laget var jag så trött på köer, ändringar och hunger och bara ville hem. Jag gick till perrongen och letade upp en konduktör och kollade om mina biljetter gick att ändra till det tåget och det gick. Gissa om jag vart lycklig? Tack vare henne vart jag ”bara” 3 timmar senare hem. Om jag inte minns fel så skulle det tåget egentligen gått runt 13 och från Gävle och norrut slutar tågen gå rätt tidigt. Biten med att ta fram datorn och jobba under resan hoppade jag över. Energin var rätt låg även om jag var glad att ta mig hem.

Annons

Något resan lärde mig är allt snack om att vi måste jobba på beredskapen. Kaoset som blev är helt obeskrivligt. Jag såg många fota körerna vid bussarna men jag tyckte att vi alla var så pass utsatta att jag avstod från att fota. Om det behövs mer än en timme för att ordna fram ersättningsbussar för några inställda pendeltåg så säger det rätt mycket om hur illa förberedda vi är. Väktarna hade gärna fått styra upp läget lite och jag hade definitivt önskat mer information. En eloge till SLs personal som fick reda upp läget för jag tror inte att jag var ensam om att ringa dem.